فرشته علایی پور؛ عبدالمحمد کاشیان
دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1401
چکیده
از عوامل موثر بر تمایل کشورهای دنیا در توسعه روابط تجاری خود، سطح قدرت نرم کشور هدف و میزان تاثیرگذاری آن کشور بر معادلات بینالمللی است. مقاله حاضر به این سؤال پاسخ میدهد که در میان مؤلفههای اقتصادی ...
بیشتر
از عوامل موثر بر تمایل کشورهای دنیا در توسعه روابط تجاری خود، سطح قدرت نرم کشور هدف و میزان تاثیرگذاری آن کشور بر معادلات بینالمللی است. مقاله حاضر به این سؤال پاسخ میدهد که در میان مؤلفههای اقتصادی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، کدامیک از آنها بر توسعه روابط تجاری ایران و چین مؤثر بوده است؟ روش مورد استفاده در این پژوهش الگوی خودرگرسیونی با وقفههای توزیعی ((ARDL است و دادههای مورد تحلیل در این مقاله مربوط به دوره 1988 تا 2019 است. نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها حاکی از آن است که مولفههای اقتصادی قدرت نرم ایران نقش بسیار مهمی در تمایل چین به توسعه روابط تجاری با ایران دارد. افزایش قدرت اقتصادی ایران حسب تولید ناخالص داخلی، بهبود سرمایه اجتماعی و افزایش سرمایهگذاری خارجی نقش بسیار مهمی در توسعه روابط تجاری ایران و چین داشته است، جمعبندی مقاله بیانگر آن است که حضور ایران در عرصه بینالملل و توسعه روابط تجاری با سایر کشورها مستلزم افزایش قدرت نرم کشور خصوصاً در مؤلفههایی از جمله تولید داخلی، سرمایه اجتماعی و سرمایهگذاری خارجی است و افزایش رابطه تجاری ایران و چین در بستر افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران قابل توجیه است.